ראשי > שונות > איך לנצח את הזום

איך לנצח את הזום

איך לנצח את הזום

אורן רוזנשטיין

ידיעות אחרונות  27.10.20

איך לנצח את הזום

נתחיל בשורה התחתונה: הלימודים בזום לא עובדים. הרמה הטכנית ירודה, הסאונד גרוע, למורים לוקח המון זמן להתארגן טכנית לכל שיעור, הוויזואליה משעממת, ורוב הילדים לא מצליחים לשמור על ריכוז. אבל זה לא אומר לרגע שהלמידה מרחוק לא יכולה להצליח. פשוט צריך לבצע אותה נכון, בחוכמה, כשהמחשבה על טובת התלמידים היא הערך העליון, ולא מתוך ראייה צרה של ועדי עובדים.

דמיינו לרגע עולם מקביל, מתקדם טכנולוגית, שבו אנשים גרים רחוק זה מזה, אסור להם להיפגש, אין שם מערכת חינוך – ותפקידכם להקים אחת כזאת. מה תעשו? אני הייתי בוחר קבוצה של מורים רהוטים ובכירים, מקליט אותם מעבירים את כל מערכי השיעור של כל המקצועות וכל הגילאים, ומעמיס על התיאור המילולי שלהם שלל גרפיקות שמתרגמות ויזואלית כל חלק בהרצאה, כך שבקושי יראו את הדוברים. הגרפיקות האלה יכולות לכלול תמונות ממקומות שונים בשיעורי היסטוריה, פתרונות של תרגילים – שלב אחר שלב – במתמטיקה, צילום של ניסוי בכימיה, וכולי. זה ממש לא מסובך: זו מצגת ברמה גבוהה שמסביר אותה אדם מאוד מיומן.

כל שיעור שכזה הייתי מחלק למקטעים של 7-5 דקות, שבסופם יש עצירה. כאן צריך לעלות בשידור חי המורה הקיים של הכיתה ולענות על שאלות התלמידים, להרחיב, לבאר נקודות שונות אם צריך – ולעבור לקטע הבא. בסוף כל שיעור ניתן לעשות בוחן מקוון קצר שיוודא שכולם אכן הבינו מה נלמד, ותוצאותיו יועברו מיד למורה באופן ממוחשב.

היתרונות עצומים: הרמה הטכנית של סרטונים גבוהה בהרבה משל שידור מצלמות (בנוסף, הכיתות לא מרושתות כיום בכלל וכל מורה מחזיק בציוד ברמה אחרת, אז גם אין אחידות); האלמנטים הגרפיים הופכים את ההסברים לברורים בהרבה; הם גם מעלים את רמת העניין כי יש גירוי ויזואלי ולא רק דיבור מונוטוני; כל מערכת הלימוד צריכה גם להיות זמינה אונליין, ותלמיד שלא הבין משהו יכול לצפות שוב בבית בשיעור; זה גם יאפשר לתלמידים חולים להשלים פערים; ובואו נודה על האמת – זה גם מונע את הבעיה של רמות לא זהות של מורים ברחבי הארץ. באופן זה, המורים הכי טובים מלמדים את כולם, לא רק את התלמידים העשירים במרכז. גם לא מדובר בפרויקט מסובך מדי. ניתן להפיק את כולו בכמה חודשים. ובעיקר – זה העתיד. הרי ברור שחלק מהלימוד יהיה כזה תוך כמה שנים. הקורונה רק זירזה תהליך הגיוני ממילא.

אז למה זה לא קורה? אני מניח שאחת הסיבות היא החשש של ראשי ציבור המורים שהם יהפכו למיותרים. אבל זו דאגה מופרכת. תלמידים תמיד יצטרכו דמויות שהם מכירים. תמיד יהיה צורך במי שיענה על שאלות ויסביר דברים בין קטע לקטע. יש גם שיעורים שמחייבים דיון, שאותו בהכרח מנהל המורה בשידור החי. ובעיקר, מאחר שלחיי בית הספר יש גם צד חברתי חשוב, שהוא אולי הכי משמעותי בהתפתחות התלמידים, יהיו פרקי זמן רבים שבהם הילדים יהיו ביחד – בכיתה או בפעילות אחרת – בהנהגת המורים.

מורים טובים, מכילים, רחומים, חכמים, הם דמויות קריטיות בעיצוב ילדינו. אסור לוותר עליהם בשום אופן, אבל אין שום סיבה לא ליצור מערכת מודרנית שתעזור להם בעבודתם. בעיקר עכשיו.

:קטגוריותשונות
  1. עדיין אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: